Internationalization of public streaming platforms in North America

  • Argelia Erandi Muñoz Larroa CISAN-UNAM

Abstract

The following article analyzes the internationalization of public streaming platforms in North America, considering it as an opportunity to contribute to cultural diversity worldwide. The geographical expansion of public platforms depends on their objectives, operating costs, and content distribution rights. This article identifies five modes of internationalization in the region: 1) monetization, 2) connection with diaspora/migrants, 3) international dissemination, 4) involuntary internationalization and, 5) geo-blocking of content in foreign territories. It was found that: i) the greatest obstacles to internationalization are rights’ management and costs of distribution infrastructure and promotion; ii) the former limitations and language barriers make the availability of public streaming platforms scarce among North American countries; and iii) the mode of international dissemination, by which countries deliberately aim to share their culture to foreigners, is incipient and remains outside of state policies.

References

Albornoz, Luis A.
2019 “Protecting and promoting audiovisual diversity: The UNESCO Convention on Cultural Diversity and the challenges of the digital environment”, en Audiovisual Industries and Diversity. Economics and Policies in the Digital Era, Luis A. Albornoz, y María T. García Leiva, eds., Routledge, New York, pp. 25-49.
Bertrán, Agustín
2020 junio, “Retina Latina está disponible en dispositivos móviles”, disponible en , consultado el 2 de julio de 2020.
Bordo, Michael
2017 The Second Era of Globalization Is Not yet Over: An Historical Perspective, Hoover Institution, Hamburg.
Canal 22
2020 “Nuestros servicios comerciales”, disponible en , consultado el 5 de julio de 2020.
Canal Once
2003 “Conéctate a Canal Once por Internet”, disponible en , consultado el 10 de julio de 2020.
2011 Informe trimestral del Defensor de Audiencia 1 de abril al 30 de junio 2011, disponible en https://canalonce.mx/REST/data/defensoria/informes/InfDA2dotrimestre2011.pdf>, consultado el 10 de julio de 2020.
2020a “Señal de internet”, disponible en , consultado el 7 de julio 2020.
2020b “Cómo sintonizarnos”, disponible en consultado el 7 de julio de 2020.
Chalaby, Jean K. y Steve Plunkett
2020 “Standing on the shoulders of tech giants: Media delivery, streaming television and the rise of global suppliers”, en New Media & Society, Agosto, pp. 1–23.
CBC Media Centre
2018 diciembre, “Canada’s Public Broadcaster Launches CBC Gem Streaming Service”, disponible en , consultado el 1 de Agosto de 2020.
Congreso de la Unión
2018 “Ley del Sistema Público de Radiodifusión del Estado Mexicano”, Diario Oficial de la Federación, 14 de julio de 2014, última reforma, 2018.
Cordero, Liliana
2021 “Diversidad cultural en la plataforma del Public Broadcasting Service: un análisis de la oferta de materiales documentales concernientes a Native Americans”, próxima publicación.
Corre Cámara
2015 junio, “Se presentó la plataforma digital ‘Filminlatino’, nuevo sitio de video bajo demanda”, disponible en , consultado el 3 de agosto 2020.
CSC (Conselho Superior do Cinema de Brasil)
2015 Desafios para regulamentação do vídeo sob demanda. Consolidação da visão do Conselho Superior do Cinema sobre a consrução de um marco regulatório do serviço de vídeo sob demanda, MinC, Brasilia.
Cunningham, Stuart y David Craig
2016 “Online Entertainment: A New Wave of Media Globalization”, en International Journal of Communication, 10: 5409–25.
Curran, James
2000 “Rethinking media and Democracy”, en Mass Media and Democracy, James Curran y Michael Gurevitch (eds.), Arnold, London, pp. 121-154.
De Rosa, María y Marilyn Burgess
2017 Exporting Canadian Television Globally, Trends, Opportunities and Future Directions, disponible en , consultado el 3 de agosto 2020.
Dussel, Enrique
2007 Política de la liberación. Historia mundial y crítica, Editorial Trotta, Madrid.
Frank, Robert
2003 “La machine diplomatique culturelle française après 1945”, Relations Internationales, núm. 115, pp. 325-348.
Garnham, Nicholas
1990 Capitalism and Communication, SAGE, London, 1990.
Geist, Michael
2010 febrero, “The National Film Board's online success out in the open”, disponible en , consultado el 3 mayo 2020.
Gómez García, Rodrigo
2016 “Communication industries in North America after 20 years of North American Free Trade Agreement: Media policy, regulatory bodies and concentration”, International Communication Gazette, Vol. 78, núm. 3, pp. 177–199, disponible en , consultado el 4 de diciembre 2020.
Gudykunst, William B.
2005 Theorizing about Intercultural Communication, Sage, Thousand Oaks, California.
Guitart, Moisés, Josep M. Nadal e Ignasi Vila
2010 “La construcción narrativa de la identidad en un contexto educativo intercultural”, Límite. Revista de Filosofía y Psicología, vol. 5, núm. 21, pp. 77-94.
Keane, Michael
2016 “Disconnecting, Connecting, and Reconnecting: How Chinese Television Found Its Way Out of the Box”, en International Journal of Communication, 10: 5426–5443.
Keane, Michael y Anthony Fung
(2018) “Digital Platforms: Exerting China’s New Cultural Power in the Asia-Pacific”, en Media Industry Journal, vol. 5, núm. 1, pp. 47–50.
Ingleheart, Ronald
2018 Cultural Evolution, People’s Motivations are Changing, and Reshaping the World, Cambridge University Press, New York.
Labrada, Fernando
2015 Panorama de plataformas de distribución digital de Cine VOD y sus modelos de negocio, Ministerio de Cultura de Colombia, Colombia.
Lay-Arellano, Israel T.
2019 “¿Medios públicos en México?”, Análisis Plural, segundo semestre de 2018, ITESO, Jalisco, pp. 169-180.
Levinas, Emmanuel
2006 Totalidad e Infinito. Ensayo sobre la exterioridad, Sígueme, Salamanca.
Lobato, Ramon
2019 Netflix Nations. The Geography of Digital Distribution, New York University Press, New York.
May, Steve
2017 “The end(s) of analogue: access to CBC/Radio-Canada television programming in an era of digital delivery”, PhD Dissertation, Ryerson University y York Universty, Toronto.
Minister of Justice Canada
2019 Broadcasting Act, disponible en , consultado el 3 de mayo de 2020.
Murdock, Graham
1992 “Citizens, consumers and public culture”, en Media Cultures, Michael Skovman, et al. (eds.), Routledge, London.
MX Play
2020 “About”, disponible en , consultado el 4 de mayo de 2021.
NFB
2015 “Mission and Highlights”, disponible en , consultado el 5 de mayo del 2020.
2019 Annual Report, disponible en , consultado el 4 de mayo de 2020.
Nye, Joseph S.
2004 Soft power: the means to success in world politics, Public Affairs, New York.
Ortega Ramírez, Patricia
2015 “Participación ciudadana y medios públicos”, Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, Vol. 12, núm. 23, pp. 192-203. , consultado el 22 de Marzo de 2021.
2020 “Medios públicos: no sin sociedad. Avances y limitaciones en su regulación”, en A seis años de la Ley Federal de Telecomunicaciones y Radiodifusión, Rodrigo Gómez García (coord.), UAM-Amedi, México, pp. 112-132.
PBS
2009 “PBS unveils video portal featuring full-length programs for online viewing”, disponible en , consultado el 22 de junio 2020.
2018 “Is PBS Passport available outside the U.S.?”, disponible en , consultado el 23 de junio 2020.
2020a agosto, “Watching PBS videos on other streaming services”, disponible en , consultado el 23 de agosto de 2020.
2020b septiembre, “BS Distribution Launches PBS MASTERPIECE on Amazon Prime Video Channels For Canada” disponible en , consultado el 7 de octubre, 2020.
Pfleger, Sabine
2010 “Unidad 3. Estudios de Interculturalidad”, Material de clase para la Especialización en Enseñanza del Español como Lengua Extranjera a distancia, UNAM, CEPE-CELE.
Radio-Canada
2020 “Puis-je visionner ICI TOU.TV de l’etranger?”, disponible en , consultado el 6 de agosto de 2020.
Retina Latina
2020 “Acerca de Retina Latina”, disponible en , consultado el 6 de febrero de 2020.
Rodríguez, Fabiola
2015 “Diplomacia cultural. ¿Qué es y qué no es?”, en Espacios Públicos, vol.18, núm. 43, pp. 33-49.
Rosenberg, Justin
2005 “Globalization theory: A Post Mortem”, International Politics, núm. 42, pp. 2-74.
SC (Secretaría de Cultura)
2019 septiembre, “Estatuto Orgánico del Instituto Mexicano de Cinematografía”, Diario Oficial de la Federación, disponible en consultado el 3 de mayo de 2020.
Schiller, Herbert
(1969) Mass Communications and American Empire, Westview Press, Boulder, Colorado.
SPR (Sistema Público de Radiodifusión del Estado Mexicano)
2020 julio, “Preguntas Frecuentes”, disponible en , consultado el 26 de mayo de 2020.
Therrien, Richard
2010 “Vos émissions à portée de main sur TOU.TV”, disponible en , consultado el 6 de agosto 2020.
Toussaint, Florence
2009 “Historia y políticas de televisión pública en México”, en Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, vol. 51, núm. 206, pp. 105-118.
Trujillo, Fernando
2005 “En torno a la interculturalidad: reflexiones sobre cultura y comunicación para la didáctica de la lengua”, en Porta Linguarum, núm. 4, pp. 23-39.
TV UNAM
2018 Dirección General de Televisión Universitaria Informe Anual, disponible en , consultado el 22 de junio de 2020.
UNESCO
2002 Universal declaration on cultural diversity, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation, Paris.
2018 marzo, “Retina Latina: Fortalecimiento de la industria cinematográfica latinoamericana en la era digital”, disponible en , consultado el 18 de febrero de 2020.
Van Bergeijk, Peter
2018 “On the brink of deglobalisation… again?”, en Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, núm. 11, pp. 59–72.
Vértiz, Columba
2018 junio, “Los 25 años del Canal 22”, disponible en , consultado el 21 de junio de 2020.
Zhao, Elaine
(2018) “Negotiating State and Copyright Territorialities in Overseas Expansion: The Case of China’s Online Video Streaming Platforms”, en Media Industry Journal, vol. 5, núm. 1, pp. 106–121.
Published
2021-05-17
How to Cite
Muñoz Larroa, A. (2021). Internationalization of public streaming platforms in North America. Norteamérica, Revista Académica Del CISAN-UNAM, 16(1). https://doi.org/10.22201/cisan.24487228e.2021.1.472
Section
DOSSIER