Estudiantes estadounidenses en escuelas mexicanas: brechas y desafíos para la inclusión. Contribuciones etnográficas de Oaxaca, México.
PDF (English)
XML

Cómo citar

Rodríguez-Cruz, M. (2019). Estudiantes estadounidenses en escuelas mexicanas: brechas y desafíos para la inclusión. Contribuciones etnográficas de Oaxaca, México. Norteamérica, Revista Académica Del CISAN-UNAM, 15(1). https://doi.org/10.22201/cisan.24487228e.2020.1.390

Resumen

Este artículo analiza la inserción escolar de menores nacidos en Estados Unidos de origen mexicano en el estado de Oaxaca. Este es uno de los estados mexicanos más afectado por el regreso de los migrantes mexicanos debido al endurecimiento de la política de inmigración de la administración Trump. Los resultados presentados en este estudio se han obtenido a través de una metodología cualitativa en la que se han utilizado las técnicas de observación participante y no participante, entrevistas, grupos de discusión y análisis documental. La población objetivo está compuesta por estudiantes estadounidenses de entre doce y diecisiete años, matriculados en escuelas secundarias y secundarias superiores. Los resultados muestran la presencia de diferentes elementos de exclusión, como la ausencia de pruebas de diagnóstico y programas para enseñar español, así como de programas para nivelar el aprendizaje de los planes de estudio. Lo anterior hace que estos niños pasen por trayectorias escolares diferenciadas debido a su estatus migratorio, lo que causa exclusión social y educativa, y tiene consecuencias importantes para su vida presente y futura.

https://doi.org/10.22201/cisan.24487228e.2020.1.390
PDF (English)
XML

Citas

AGUILAR, RUBÉN

Enero de 2017. “The Obama and Trump deportees”. Polítical Animal. Available at https://bit.ly/2zbGuZ0, accessed February 28, 2019.

BANKS, JAMES A.

“The canonical debate, the construction of knowledge and multicultural education”, in Kikiriki, N° 41, pp. 4-16.

BRASLAVSKY, CECILIA

The educational discrimination in Argentina, Miño y Dávila, Buenos Aires.

BUSTOS, RAÚL

“Strategies of academic adaptation in immigrant students of establishments of Basic and Media Education in the city of Arica”. PhD diss., Universitat Autònoma de Barcelona. In https://bit.ly/2kFYyas

CASTILLO, DANTE, EDUARDO SANTA-CRUZ AND ALEJANDRO VEGA

“Migrant students in Chilean public schools”, en Quality in Education, N° 49, pp. 18-49.

COLECTIVO IOÉ

Immigration, school and labor market. An updated radiography. La Caixa Foundation, Barcelona.

Immigrants, workers, citizens. A vision of migrations from Spain. University of Valencia, Valencia.

COOK, VIVIAN

“Evidence for multi-competence” in Language Learning, Vol. 42 N° 4, pp. 557-591.

DÍEZ, ENRIQUE

“Interculturality, coexistence and conflict”, in Tabanque, N° 18, pp. 49-76.

DURAND, JORGE

“Theoretical essay on return migration on the principle of diminishing return”, in Geographical Notebooks, N° 35, pp. 103-116.

ESSOMBA, MIGUEL ÁNGEL

10 key: The management of cultural diversity at school. Graó, Barcelona.

ESTEBAN-GUITART, MOISÉS, AND XÉNIA SAUBICH

“Educational practice from the perspective of identity knowledge funds”, in Theory of Education, N° 25, Vol. 2, pp. 189:211.

GAIRÍN, JOAQUÍN, DAVID RODRÍGUEZ-GÓMEZ AND DIEGO CASTRO (EDS.).

Access and academic success of vulnerable groups in risk environments in Latin America, Wolters Kluwer, Madrid.

GANDINI, LUCIANA, FERNANDO LOZANO-ASCENCIO AND SELENE GASPAR.

The return. The new scenario of migration between Mexico and the United States, CONAPO, México D.F.

GARRETA, JORDI

“The attention to cultural diversity in Catalonia: Exclusion, segregation and interculturality”, in Journal of Education, N° 355, pp. 213-233.

GENTILI, PABLO AND CHICO ALENCAR

Educate in hope in times of disappointment, Voces, Petrópolis.

GENTILI, PABLO

“Marches and countermarches. The right to education and the dynamics of inclusive exclusion in Latin America”, in Iberoamerican Journal of Education, N° 49, pp. 19-57.

Disenchantment and utopia. Education in the labyrinth of the new times, Homo Sapiens, Rosario.

GIMÉNEZ, CARLOS AND GRACIELA MALGESINI

Concepts guide on migrations, racism and interculturality, Catarata, Madrid.

HAMMERSLEY, MARTYN AND PAUL ATKINSON

Ethnography. Research Methods, Paidós, Barcelona.

HECHT, CAROLINA ET AL.

“Interculturality and education in Argentina. Discussions around a polysemic concept”, in Education, indigenous people and migrants. Reflections from Mexico, Brazil, Bolivia, Argentina and Spain, Garbiela Novaro, Ana Padawer and Carolina Hecht, eds., Biblos, Buenos Aires, pp. 49-64.

NATIONAL MIGRATION INSTITUTE (INM)

“Events of repatriation of Mexicans from the United States, according to the State of origin and sex, 2018”. Available at https://bit.ly/1MIM8jY Accessed July 23, 2019

NATIONAL MIGRATION INSTITUTE (INM).

“Events of repatriation of Mexicans from the United States, according to the State of origin and sex, 2017”. Available at https://bit.ly/2Men4LF Accessed July 23, 2019

JACOBO, MÓNICA AND NUTY CÁRDENAS

Returnees: How to respond to the diversity of Mexican migrants returning from the United States. Migration Policy Documents. México City: CIDE.

JACOBO, MÓNICA

“Roundtrip: The impact of US immigration policy in Mexico and its population returned”, in Regional Economic Charte, vol. 6, N° 114, pp. 66-91.

JIMÉNEZ, FELIPE

“Educational discourses and practices in the multicultural school: an ethnographic approach to the schooling of migrant students and minority cultures”. PhD diss., Universitat Autònoma de Barcelona. Available at https://bit.ly/2lVxqEN

MOLL, LUIS. C.

“Vygotsky, education and culture in action”, in Towards a cultural curriculum. The validity of Vygotsky in education, Amelia Álvarez y Pablo del Río eds., Childhood and Learning Foundation, Madrid, pp. 39-53.

MONTOYA, MERARI AND JUAN GABINO GONZÁLEZ

“Evolution of return migration in Mexico: migrants from the United States in 1995 and from 1999 to 2014”, in Population Papers, Vol. 21, N° 85, pp. 47-78.

NOVARO, GABRIELA, MARÍA LAURA DIEZ AND LAURA VICTORIA MARTÍNEZ

“Education and Latin American migration. Interculturality, rights and new forms of school inclusion and exclusion”, in International Migrations, Vol. 1, N° 2, pp. 7-23.

NOVARO, GABRIELA AND MARÍA LAURA DIEZ

“Education and migration in Argentina: family expectations, school mandates and children's voices”, in Education, indigenous people and migrants. Reflections from Mexico, Brazil, Bolivia, Argentina and Spain, Gabriela Novaro, Ana Padawer and Carolinia Hecht, eds., Biblos, Buenos Aires, pp. 311- 340.

NOVARO, GABRIELA AND MARÍA LAURA DIEZ

"A silent inclusion or the subtle forms of discrimination? Reflections about the schooling of Bolivian children”, in Ethnic and national discriminations: a participatory diagnosis, Corina Courtis y María Inés Pacecca, eds., Editores del Puerto and ADC, Buenos Aires, pp. 37-54.

NOVARO, GABRIELA

“Indigenous and immigrant children and adolescents in the Argentine school context. Kelly Rouso interview with Gabriela Novaro”, in Desidades, Vol. 4, N° 11, pp. 62-71.

NOVARO, GABRIELA

“Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant children” in Linhas Críticas, Vol. 21, N° 44, pp. 77-93.

OCAMPO, LUIS

“Return migration, transnational families and educational demands”, in Society & Equity, N° 6, pp. 34-57.

OLMEDO, FRANCISCO JAVIER

“Culture and performance of students in the second cycle of Pre-primary in a multicultural context”. PhD diss., University of Granada. Available at https://bit.ly/2memjGW

PÀMIES, JORDI

“Academic success, immigration and citizenship. Conditions and possibilities among young people of Moroccan origin in Catalonia”, Paper presented at the First International Congress on Migration in Andalusia, Granada, February, 16-18.

POLITICAL CONSTITUTION OF THE UNITED MEXICAN STATES.

Last reform published on August 27, 2018. https://bit.ly/2rIEQJO.

PORTES, ALEJANDRO AND RUBÉN RUMBAUT

Legacies: the story of the immigrant second generation, University of California Press, Berkeley.

SANTOS GUERRA, MIGUEL ÁNGEL

“The value of coexistence and the challenge of interculturality” in Eikasia, N° 28, pp. 175-200.

SINISI, LILIANA

“Contributions of ethnography for the study of networks and psycho-educational topics” In History and daily life in education. Interdisciplinary perspectives, Nora Elichiry, ed., Buenos Aires, Manantial, pp. 49-66.

SINISI, LILIANA

“School integration or inclusion: a paradigm shift?” in Anthropology and Education Bulletin, N° 1, pp. 11-14.

TOMASEVSKI, KATARINA

The assault on education, Intermon Oxfam, Barcelona.

TORRES DEL CASTILLO, ROSA MARÍA

“Right to education. It is much more than access of children to school”. Ciutat.edu Symposium: New challenges, new commitments, Diputación de Barcelona, Barcelona.

VALDÉZ, GLORIA, LIZA FABIOLA RUIZ, OSCAR BERNARDO RIVERA ET AL.

“Migrant minors of return: Academic problems and administrative process in the Sonoran school system” in Region and Society N° 30, Vol. 72, pp. 1-29.

VELASCO, HONORIO AND ÁNGEL DÍAZ

The logic of ethnographic research. A working model for school ethnographers. Trotta, Madrid.

ZÚÑIGA, VÍCTOR, EDMUND T. HAMANN, AND JUAN SÁNCHEZ

Transnational students. Mexican schools against globalization, SEP, México

ZÚÑIGA, VICTOR AND EDMUND T. HAMANN

“Going home? Schooling in Mexico of transnational children”, Confines N° 2, Vol. 4, pp. 41-57.

ZÚÑIGA, VÍCTOR

“International migrants in Mexican schools: current and future educational policy challenges”, Sinéctica, N° 40, pp. 1-12.

Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:

Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons Attribution License, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.

Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.

Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.